Kaupallinen yhteistyö Visit Riihimäki.

Syksy on parasta aikaa retkeilyyn: ilmat viilenevät, ruska värjää maisemaa ja aurinkoiset päivät kutsuvat ulkoilemaan. Ulkoilu ja retkeily on mukavaa koko perheen tekemistä. Välillä riittää lähimetsä kodin lähellä, toisinaan on mielenkiintoista lähteä etsimään uusia polkuja, pitkospuita ja maisemia.

Visit Riihimäki kutsui perheemme viettämään retkipäivää Lopen Iso-Melkuttimen maastoihin. Otimme kutsun ilolla vastaan, pakkasimme kimpsut ja kampsut kasaan ja lähdimme lähimatkaillen tutustumaan meille uusiin maisemiin ja luontokohteeseen.

Visit Riihimäki kokoaa sivustolleen ja Instagram-tililleen laajan valikoiman matkailuvinkkejä Lopen, Riihimäen ja Hausjärven alueelta. Loppi ja Hausjärvi ovat Riihimäen naapurikuntia ja siitä syystä matkailuvinkit on koottu helposti saataville yhden sivuston alle.

Olen kotoisin Päijät-Hämeestä ja asunut koko lapsuuteni alle tunnin ajomatkan päässä Riihimäeltä ja Lopelta. Siitäkin huolimatta oli mielenkiintoista huomata, että näinkin lähellä on vielä runsaasti mielenkiintoisia paikkoja, joihin tutustua ja joissa en ole aiemmin käynyt. Ei siis tarvitse lähteä kauas löytääkseen mielenkiintoisia kohteita, jotka sopivat erinomaisesti esimerkiksi viikonloppukohteiksi.

Lähimatkailussa piilee potentiaali, jota emme aina välttämättä edes huomaa. Helposti mieli vetää kauemmas, vaikka ihan lähelläkin voi olla todella mielenkiintoisia paikkoja. Erityisesti kolmen pienen lapsen kanssa paljon kotona oleillessa maisemanvaihto tekee hyvää ja piristää. On kiva lähteä yhdessä jonnekin, hetkeksi pois tutuista ympyröistä.

Selasin mielenkiinnolla Visit Riihimäen matkailuvinkkejä ja perheellemme sopivaksi kohteeksi valikoitui Iso-Melkuttimen alueen retkeilyreitit.

Iso-Melkuttimen retkeilyreiteille ulkoilemaan

Söimme kotona aamupalan, pakkasimme retkieväät reppuun, lämmintä juomaa termokseen ja hyppäsimme auton kyytiin. Navigaattori kertoi, että matkaa kohteeseen oli 1 tunti ja 22 minuuttia pihastamme. Vauva nukkui matkalla pienet unet, pysähdyimme Riihimäen ABC:n ruokakauppaan tekemään vielä muutamat lisäykset eväisiin ja jatkoimme lyhyen matkaa Lopelle.

Iso-Melkuttimen retkeilyreittien parkkipaikka sijaitsee osoitteessa Tauluntie 142. Paikalle oli helppo löytää gps:llä ja isolle parkkipaikalle mahtui enemmänkin retkeilijöitä. Parkkipaikan vieressä oli Iso-Melkutin opaskartta ja alueen reitistö selkeästi kartalla nähtävillä. Teimme lasten kanssa reittisuunnitelman ja heidänkin mielestään oli mielenkiintoista tsekata kartalta päivän tavoite eli eväspaikan sijainti.

Melkuttimen alueella on Iso-Melkutti-järven ympäri kiertävä noin viiden kilometrin pituinen rengasreitti. Tauluntien pysäköintipaikalta lähtiessä reitti on noin 7 kilometrin pituinen.

Reittimerkinnät pysäköintialueelta rantaan asti on tehty Hämeen Ilvesreitin keltaisilla opasteilla (n. 1 km) ja järven ympäri kulkee sinisillä opasteilla merkitty 5,3 km rengasreitti.

Iso-Melkutin soveltuu myös melontaan ja maastopyöräilyyn sekä kirkasvetisenä järvenä snorklaamiseen ja sukeltamiseen. Reitin varrella on mahdollista yöpyä teltassa tai laavulla.

Iso-Melkuttimen reitit ovat osa Hämeen Ilvesreittiä, joka on yli 200 km:n mittainen Riihimäen, Lopen, Tammelan ja Hämeenlinnan alueilla kulkeva yhdysreitti. Reitti on merkitty Hämeen Ilvesreitin tavoin keltaisin merkein ja Ilves-tunnuksin.

Iso-Melkutin alueella ja ympäristössä järjestetään joka vuosi Poronpolun polkaisu -tapahtuma syyskuun viimeisenä lauantaina. Pyöräilytapahtuma sattui olemaan juuri samana viikonloppuna, joten näimme pyöräilyreiteillä runsaasti pyöräilijöitä. Myös polkureitistöllä oli retkeilijöitä, mikä on aina mukava juttu.

Evästauko Tuplalaavulla Iso-Melkutin rannassa

Melkuttimen reitti oli todella selkeästi merkattu ja opasteita oli helppo seurata. Matkalla ihastelimme ruskan värejä, kaunista lammenrantaa, kiemurtelevia polkuja ja ihmettelimme lasten kanssa luontoa. Kävelimme opasteita seuraten Iso-Melkutin rantaan ja katselimme järven kirkasta vettä. Päivä oli poutainen ja järvenpinta aivan tyyni. Kävelimme pienen lenkin järven rannassa ja sen jälkeen palasimme Tuplalaavulle, jonka olimme suunnitelleet eväspaikaksi.

Laavulla oli väkeä jo ennen meitä, joten laavun nuotiopaikalla odotti nuotia valmiina. Paistoimme makkarat, söimme leipää, smoothieta, pilkottuja hedelmiä ja lämmintä kaakaota termoksesta.

Lapset sanoivat laavulla syödessämme, että retkessä parasta on eväät ja metsä. Ja tottahan se on, eväät ulkona nautittuna maistuu aina hyvältä. Laavulla oli ihana istuskella ja lämmitellä nuotion lämmössä. Elävä tuli nuotiossa lisää retkifiilistä ja lapsillekin se on sellainen mieleen jäävä elämys, kun saa nuotiolla paistaa makkarat.

Istuskelimme laavulla tovin, kunnes lapset halusivat jatkaa matkaa. Siivosimme eväät ja pakkasimme tavaramme reppuun. Sehän on aina muistettava, että kaiken minkä jaksaa kantaa luontoon, jaksaa kantaa myös takaisin. Mitään roskaa ei saa tietenkään jättää luontoon!

Tuplalaavulta lähdimme paluumatkalle, jotta 3-vuotiaan voimat riittäisivät kävelemään vielä takaisin autolle. Tunnistimme kotimatkalla puulajeja, tasapainoilimme puunjuurakoilla ja kaikkea muuta mukavaa, jotta paluumatka sujuisi joutuisasti. Palasimme merkittyä reittiä pitkin parkkipaikalle onnistuneen retken päätteeksi.

Raikas ulkoilma, yhdessäolo, liikunta ja kauniit maisemat on aina rentouttava yhtälö. Metsä ja luonto paikkana palauttaa ja metsän keskellä saa olla juuri sellainen kuin on, omana itsenään. Olimme retkellä reilut kolme tuntia ja lapset jaksoivat koko matkan oikein reippaasti, herkullisten eväiden siivittämänä.

Räyskälän ilmailukeskus ja ravintola Huhkajalampi

Iso-Melkutin sijaitsee lähellä Räyskälän ilmailukeskusta. Ajoimme retkeilypaikan parkkipaikalta vain reilun kilometrin matkan Ilmailukeskukseen, jonka alueella palvelee myös ravintola Huhkajalampi.

Lentokenttä perustettiin Räyskälään välirauhan aikana. Lentokenttä oli pitkään käyttämätön, se metsittyi ja otettiin taas raivauksen jälkeen myöhemmin uudelleen käyttöön. Virallinen ensilento raivatulla lentokentällä lennettiin 15.5.1963.

Toiminnan kasvun myötä Räyskälän Ilmailukeskuksesta on tullut Suomen ja Pohjoismaiden vilkkain harrasteilmailupaikka, jossa on edustettuna useita eri ilmailulajeja. Suurimmat toimintaluvut tehdään purjelennossa ja laskuvarjohyppäämisessä. Valtalajien lisäksi kentällä ilmailee lukuisa joukko ultra- ja moottorilentäjiä, lennokkiharrastajia sekä riippu- ja varjoliitäjiä. Ilmailukeskus toimii myös merkittävänä koulutuspaikkana.

Paikka oli meille täysin uusi tuttavuus ja olikin mielenkiintoista seurata pienkoneiden laskuja ja nousuja kentän laidalla. Lapset olivat innoissaan, kun saivat katsella lentokoneita aitiopaikalta ja myös ravintola Huhkajalammen pöydän valitsimme ikkunan edestä, jonka takana näkyi lentokoneita.

Ulkoiluretken jälkeen ruoka maistui Huhkajalammen ravintolassa. Daniel söi hampurilaisaterian, minä vuohenjuustosalaatin ja tytöt herkuttelivat lasten lihapulla-annoksilla. Lopuksi joimme vielä kahvit ja katsoimme muutaman pienkoneen laskun ja nousun lentokentällä ennen kotimatkalle lähtöä.

Päivä Lopen Iso-Melkutin ulkoilualueella ja sen jälkeen ruokailu Räyskälän ilmailukeskuksen Huhkajalammen ravintolassa oli todella mukava kokemus. Innostuimme päivän aikana yhtä enemmän lähimatkailusta ja katselimme kotimatkalla vielä Visit Riihimäen sivuilta muitakin aktiviteettejä, joita Riihimäki ja sen lähikunnat tarjoavat. Tekemistä kyllä löytyy moneen makuun, ulkoilun lisäksi on museoita, kahviloita ja kaupunkitarjontaa tottakai.

Kiitos Visit Riihimäki mukavasta syyspäivästä!